Lääkärihinta.fi blogi



Kokemukset Y Combinator -haastattelusta

Y Combinator on yksi maailman tunnetuimmista ja kovimmista startup-kiihdyttämöistä. Haluamme auttaa suomalaisia Y Combinatoriin hakevia yrityksiä kertomalla kokemuksistamme. Viime marraskuussa Lääkärihinta kävi piilaaksolaisen Y Combinator kiihdyttämön haastattelussa, jolloin havittelimme Dropbox:in ja AirBnB:n jalanjälkiä. Tällä kertaa ovet Amerikkaan eivät kuitenkaan vielä auenneet.

Lääkärihinta -tiimi Y Combinatorin pihalla

Y Combinator on ansioitunut San Fransiscossa sijaitseva startup-kiihdyttämö, josta ovat lähtöisin monet hypermenestyneet yhtiöt kuten Dropbox ja AirBnB. Y Combinator järjestää kahdesti vuodessa kolmen kuukauden ohjelman, jolloin Y Combinator sijoittaa startupiin $120.000 ja ottaa vastineeksi 7% omistuksen startupista. Ohjelma päättyy Demo Day:iin, jolloin startupit pitchaavat kukin 2 minuuttia noin 500 käsinpoimituille sijoittajalle.

“Tasosta kertoo se, että Y Combinatorin Demo-Dayn jälkeen 95% startupeista tekee onnistuneen rahoituskierroksen.”

Bet on the jockey, not the horse

Y Combinator valitsee ohjelmaansa kahdenlaisia startuppeja. Ihanteellisessa startupissa on mahtava tiimi ja mahtava idea/tuote. Lisäksi he valitsevat startuppeja, jossa tiimi on rautaa, mutta esitelty idea/tuote ei heidän mielestään lennä riittävän korkealle. Näissä jälkimmäisissä tapauksissa he uskovat hyvän tiimin pystyvän keksimään paremman idean, eli huono idea on hyvälle tiimille hidaste eikä este.

Haku

Y Combinatoriin hakevat tuhannet startupit ympäri maailmaa kahdesti vuodessa. Kirjallisen hakemuksen ja hakemukseen liitettävän enintään minuutin pituisen tiimivideon perusteella valitaan noin 500 yritystä haastatteluun, joiden perustajat Y Combinator lennättää koko tiimin voimin Piilaaksoon kymmenen minuutin haastatteluun. Y Combinator korvasi reissumme kokonaiskustannuksista (4500€) reilut 80%. Käytimme FlightFox-nimistä Y Combinator alumnia halvimpien mahdollisten lentojen saamiseksi ja majoitumme AirBnB:n kautta edulliseen bunkkeriin.

Haastattelu on lopullinen tulikoe, jonka perusteella tiimi saa samana iltana joko puhelun, jossa kerrotaan ilouutiset tai sähköpostin, jossa on lyhyt perustelu, miksi ei tullut valituksi. Noin 500 haastatelluista yrityksistä reilu sata valitaan ohjelmaan.

Helmilöytö AirBnB:stä - kellarista löytyi myös vanha kunnon flipperi-kone!

Chief Application Officer

Y Combinatoriin haetaan täyttämällä nettilomake, johon täytetään startupin avaintiedot markkinasta ja tuotteesta tiimiin ja kilpailijoihin. Lisäksi tiimistä lähetetään minuutin video. He arvostavat kaunistelematonta ja selkeää kommunikointia, joten instascalable-disruption-crossplatform -jargonia kannattaa unohtaa. Omassa hakemuksessamme kerroimme asiat ilman värikynää ja pyrimme kertomaan itsestämme paljon, jotta hakemuksemme antaisi heille mahdollisuuden tutustua meihin henkilökohtaisesti. Uskomme, että yksi syy, miksi Y Combinator piti meitä kiinnostava, on tiimimme. YC partnerit tuskin saivat edes Google Translatella kaikkea irti tällä hetkellä ainoastaan suomen kielellä toimivasta Lääkärihinta.fi-nimisestä verkkopalvelusta.

Yksi kuuluisimpia kysymyksiä hakemuksessa on:

Kerroimme siitä, kun YLEn iltauutiset zoomasi telkkarissa meidän "Get Shit Done" -Kanban boardin näkyvästi koko kansalle.

Tiimivideostamme teimme rennon ja käsikirjoituksena oli ainoastaan, että meillä pitää olla hauskaa ja sen pitää näkyä.

“See you in San Fransisco!”

Haastatteluun mars

WOOO! Sähköpostin jälkeen Aksu sai leikkimielisesti uuden tittelin CAO: Chief Application Officer

Saimme tiedon haastattelusta tasan viikkoa ennen itse haastattelua, joten aikailulle ei ollut tilaa. Nelihenkinen tiimimme matkusti San Fransiscoon Y Combinatorin piikkiin 10 minuutin haastattelun vuoksi ja viimeistään tässä vaiheessa oli aika selvittää yksityiskohtaisesti, mihin haastattelussa kannattaa kiinnittää huomiota ja mistä ylipäätään on kyse. Luimme koko tiimin voimin niin paljon kuin mahdollista Y Combinatorin blogeja, ohjeita ja muiden startuppien kirjoituksia aiheesta (suosittelemme etenkin Paul Grahamin blogeja ja Y Combinatorista kertovaa kirjaa Launch Padia).

Printtasimme matkalle kaikki Paulin esseet, joilla lopulta myöhästymisten vuoksi vuorokauden kestänyt reissu HEL-LHR-SFO taittui odotettua nopeammin.

Ohjeissa painotetaan oman hakemuksen tuntemista, koska haastattelussa kysytään pitkälti samoja asioita kuin hakemuksessa. Sovimme myös kaksi koehaastattelutapaamista kahden Y Combinator-alumniyhtiön perustajan kanssa San Fransiscossa, jotka olivat kullanarvioisia. Alumnit olivat todella ystävällisiä ja käyttivät mieluusti päivästään ison osan Y Combinatoriin hakevien auttamiseen.

Sinivalkoista tulitukea saimme välittömästi pyydettäessä, kun $13milj. rahoitusta nostaneen ja Slush 2013 voittaneen BetterDoctorin Ari Tulla valaisi meitä jenkkien terveydenhuollosta ja Janne Salminen ohjeisti kokemuksella, miten Y Combinator ja jenkit toimivat. Kiitos!

Ratkaisevat 10 minuuttia

Meitä haastatteli Tim Brady, Yahoon ensimmäinen työntekijä ja monivuotinen johtaja, ja lisäksi kolme muuta Y Combinatorilta. Haastattelijoilla on omat roolit; yksi johtaa haastattelua, toinen tarkkailee tiimin dynamiikkaa jne. Olimme varautuneet koettelevaan ja painostavaan haastatteluun, jolla erotetaan jyvät akanoista, mutta haastattelun ilmapiiri olikin lämpimän ystävällinen ja kannustava. Meitä oltiin vinkattu panostamaan aloitukseen “tell me about what you are doing”, koska loppukeskustelun ohjaaminen ei ole enää omissa käsissä.

Aloitusspiikissä pyrimme korostamaan seuraavia asioita; mikä on ongelma ja missä asiassa olemme missionäärejä, mitä teemme ja miten tämä eroaa muista, meillä on paljon käyttäjiä korkealla konversiolla. Lopputulos alla.

“We can’t afford our healthcare, we want to increase competition. We’ve built a marketplace for healthcare services. In contrast to every other “book a 5/5-rated doctor -marketplace” we have started with the price, i.e. the net price after hidden fees and reimbursements. We have 20k monthly users with a high conversion to booking referrals”.

Loppuhaastattelu meni vastaten haastattelijoiden kysymyksiin. Kristian vastasi suurimpaan osaan kysymyksistä, mutta kaikki tiimistämme oli äänessä joko ottamalla kysymyksen itselleen tai antamalla täsmätulitukea. Toimimme hyvin tiiminä <3!

Kristian, Tuomas ja Taru ottamassa Y Celfiet YC:n toimistolla.

Jälkifiilikset

Jälkiviisaus on lajeista turhin, mutta suomalaiselle vaatimattomuudelle ei olisi tarvinnut antaa niin paljon jalansijaa, kun puhuttiin markkinapotentiaalista. Emme maalanneet monien miljardien kokoista bisnestä muutaman vuoden päähän, koska halusimme pystyä vastaamaan mahdolliseen jatkokysymykseen “how will you do it?”.

Toki haastattelu olisi voinut mennä paremmin, mutta myös huonomminkin. Myöhemmin samana iltana saimme sähköpostitse tiedon, että meitä ei valitettavasti valittu ohjelmaan. Y Combinator kertoi rakastavansa visiotamme tuoda läpinäkyvyyttä terveydenhuollon hintoihin, mutta he olisivat toivoneet suurempaa markkinapotentiaalia, joka jenkeissä tarkoittaa em. miljardiluokkaa. Näin tällä kertaa.

Kristian pitää lippua korkealla, vaikka ovet Amerikkaan eivät tällä kertaa auenneetkaan.

Haastattelun jälkeen olimme superfiiliksissä. Aksu sai lisäksi kuvassa juuri vuokrattua peruutuspaikalla Silicon Valley -sarjasta tutun Aviato-auton. Tavallisesti auton vuokraamiseen on usean kuukauden jonot!

Tuliaiset kotiin

Meitä ei valittu Y Combinatoriin, mutta opit veimme mukanamme. Y Combinatorin DIY-ohjeet eivät ole kvanttifysiikkaa, vaan todella yksinkertaiset.

1. Fokus: valitse yksi metriikka ja aseta tavoite esim. kolmen kuukauden päähän Esim. käyttäjämäärän kasvattaminen, myynnin lisääminen. Pääasia, että on vain yksi tavoite ja kaikkea toimintaa arvioidaan tämän valossa. Seuraa kehitystä tauotta tällä metriikalla.

2. Tee mahdollisimman paljon testejä, jotta kehitys menee oikeaan suuntaan eikä tehdä "turhia" asioita. Mieluiten joka viikko tai päivä. Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

3. Meillä on vain toisemme <3 Startup menestyy ja kuolee tiimin ansiosta, joten meidän on pidettävä huolta toisistamme.

Ensimmäisenä vuotenamme olemme oppineet paljon niin Suomen, jenkkien, Kiinan kuin Afrikan terveydenhuollosta. Mahdollisuuksia on paljon, mutta aika on omiaan näyttämään, missä järjestyksessä ja milloin tartumme muihin kuin Suomen terveydenhuollon ongelmiin.

Hyppää kyytiin!

Pied Piper: Because "awesome world-changing compression company" would take up too much space #1" Täysillä eteenpäin. Making the world a better place ;)

Kirjoittajat: Kristian Ahlers & Alec Hellström

PS. Sorry for the Finnish! We'll be writing an English version of our YC interview experience as well in the near future :) !

Viittaa ystävällisesti kirjoituksen verkko-osoitteeseen, mikäli lainaat kuvia tai tekstiä blogistamme.




Digital doctorpreneur.